Båttur på Göta kanal

2020-07-07
Uppe vid 8-tiden, eftersom vi skulle åka med M/S kung Sverker utefter Göta kanal.

Tog kort genom fönstret på utsikten framför husbilen innan vi gick iväg.

Kung Sverker låg vid kajen bara 10 minuters promenad från ställplatsen. En tysk husbil stod märkligt parkerad inte så långt från båten. En ung kvinna sprang runt och tog kort lite överallt och hoppade sen in i husbilen.

Fick vänta ett tag innan vi fick gå ombord. Vi hade beställt lunch ombord och det var dukat på vartannat bord, så inga gäster kom för nära varandra.

Vi passerade några broar, som fick öppnas för att vi skulle kunna passera. Kaptenen på båten gav oss intressanta fakta om hur det gick till då Baltzar von Platen gick från idé till att börja bygga Göta kanal. Ursprungliga planen hade varit att kanalen skulle ta 10 år att bygga, men det tog 22 år innan kanalen var klar. 1832 kunde hela kanalen öppnas för båttrafik.

Passerade Baltzar von Platens grav, som ligger utefter kanalen. Traditionen bjuder att fartyg ska ge signal då de passerar graven.

Efter att ha åkt ett tag var vi framme vid slusstrappan i Borenshult. Den består av 5 slussar som var och en höjer/sänker båtar ca. 3 meter. Totala höjdändringen är 15,3 meter.

Slussvakterna var unga tjejer, som haft tur och fått ett annorlunda sommarjobb.

Ombord på båten hade vi 2 unga tjejer som hoppade iland för att ha lite koll då vi passerade slussarna.

Som man ser var det rejäl höjdskillnad i varje sluss, på väg ner till sjön Boren.

Då vi kom ut på sjön Boren var det dags att äta lunch. De unga tjejerna som passat båten vid slussningen hade nu klätt om till servitriser.

I Borensberg var det 40 minuters uppehåll och man kunde gå iland, om man ville. Där fanns en handmanövrerad sluss, som man kunde hjälpa till med att stänga/öppna. Bettan gjorde ett bra jobb med att stänga ena slussporten. Var två danska segelbåtar som skulle slussa (syns på flaggan i aktern).

Pelle ville inte vara sämre och hjälpte till med att öppna ena slussporten i andra änden av slussen.

På vägen tillbaka såg vi några killar som stod och fiskade ute på sjön. (Vi tyckte att de borde packa ihop och åka mot land, eftersom man såg att det skulle komma regn.)

Regnade ganska ordentligt då vi närmade oss slussen i Borenshult, men höjdskillnaden syntes väldigt tydligt i alla fall.

Slussvakten såg nästan lite otäck ut, då hon stod uppe på slussporten iklädd regnställ med huva.

Skummade ganska bra då luckorna i slussportarna öppnades, för att släppa in vatten.

Fanns flera fina ställplatser utefter kanalen. Trots ett nedstängt Europa såg vi flera utländska båtar i kanalen. Vi hade sett flera danska båtar och en liten bit bakom oss åkte en holländsk segelbåt.

Båtturen avslutades med att vi åkte ut på Vättern till en stor passare som fanns en bit ut. Det är nämligen så att Baltzar von Platen även ritade Motala och tänkte sig de 10 huvudgatorna i stan utspridda som en solfjäder som hade sitt centrum ute i sjön. (Syns tyvärr inte så bra på bilden.)

Man såg också “vår” ställplats från båten, då vi var vid passaren. Tackade besättningen för en härlig utflykt. Gick sen runt lite i centrum för att hitta en mataffär, vilket inte var alldeles enkelt.

Vi satt ute och pratade tills himlen började se regntung ut igen. På bilden ser man att ställplatsen började bli full. Våra husbilar står lite till höger om mitten. Blev en lugn TV-kväll med “Allsång på Skansen” och “Morden i Midsommer”.