Första dagen på Kap Verde

2016-02-19

Visserligen ligger Kap Verde bara 2 timmar efter Sverige, men vi var alla uppe i god tid till frukosten klockan 8. Klockan 10:00 skulle Vingresor ha ett litet informationsmöte vid piren i Santa Maria.
Vi bodde ju en bit ifrån samhället, men bestämde oss ändå för att promenera. (Det tog oss cirka 30 minuter att gå dit, så det var inte så jobbigt i alla fall.)

Sista biten ut mot piren var det ganska mycket Senegaleser som ville sälja krims-krams till oss. Herrarna på bilden ovan ville bara att vi åkte på utflykt med dem.

Precis intill piren låg det mycket småbåtar, både på land och i vattnet.

Fotografen blev också fotograferad.

Blev ett till kort på småbåtarna, med en annan fotograf till höger i bild.

En bit ut låg ubåten Neptunus som man arrangerar turer med.
(Kortet taget av Micke.)

Tittade man på andra sidan av piren/bryggan såg man att det var ganska höga vågor. Var en hel del som försökte surfa på vågorna, med blandade resultat.

Stefan tog ett riktigt bra kort på, vad vi trodde var en ”gatuhund”.
(Vi fick senare höra att de flesta hundar faktiskt har en ägare, som släpper ut dem på gatan på morgonen.)

Till slut var det i alla fall dags för rundvandringen, med guide från Vingresor.

Tog inte lång tid att ta sig runt i samhället, här är fårskocken på väg tillbaka mot piren. Avslutade rundvandringen på Sal Beach Club, inte så långt från piren.

Tog oss tillbaka till hotellet, bara ett kort stopp vid en liten närbutik innan vi var framme vid hotellet. Vi poserar utanför ingången till hotellet.

Åt lunch och slöade lite innan Einar tog sig till ion club i närheten för at ta en kite-lektion. Han och några andra elever fick hoppa upp på flaket till en pick-up och blev sen skjutsade till kite-stranden. Där fick de stå uppe på land, en bit från stranden, och försöka lära sig hur man hanterar en kite.

Sandra och Stefan var också på kite-stranden, men de var förstås ute i/på vattnet. Stefan på bilden ovan.

Efter dagens aktiviteter var det samling vid baren för en liten drink.
Sen var det dags för middag, och idag var maten fantastiskt bra.
Efter maten slöade vi i sofforna vid receptionen, där det fanns WiFi.