Sensommarresa 2022 v.40

Efter frukost lämnade vi Burgen för att fortsätta norrut.

Ett sista kort på ställplatsen. Någon sa att i bäcken, som syns till vänster, skulle det finnas foreller.

Stannade till vid Winningen och tog ett kort på en väldigt brant slänt med druvodlingar. Som man ser på bilden var vädret lite bättre igen och det var även lite varmare ute.

Som i så många andra orter finns det en camping vid floden, fast den ligger på andra sidan floden, nära själva byn. I bakgrunden ser man den andra höga bron över Moseldalen, Moseltalbrücke som färdigställdes 1972.

Direkt då vi lämnade Moseldalen och kom upp på autobahn stötte vi på ett vägarbete, hade sett en hel del såna under vår sensommarresa. Var dock inte så mycket trafik, så det flöt på ganska bra.

Lite senare blev det dock rejäla köer. Var tydligt att många tyskar firade dagen för återföreningen av Tyskland, 3:e oktober, genom att sitta i bilen.
Vi körde i alla fall på och stannade vid Campingplatz am Knoblauchberg, som även hade en ställplats.

Fanns gott om plats på gräset för oss. Fast det blev lite trixande för att hitta en plätt som inte lutade så mycket. Det fanns en ganska stor pool på campingen, men vi kände inte för att bada. Ställplatsen kostade 20 euro, inklusive el och tillgång till servicehuset.

Dagens resa var på drygt 31 mil.

Tidig frukost med nybakt bröd som vi beställde dan innan.

Som man ser på bilden ovan hade vi riktigt fint väder. Man ser också att bilen lyfts upp ganska mycket i bak, eftersom det lutade en hel del.

Åkte igenom en ganska lång alléliknande skog då vi lämnade campingen.

Vi hade en ganska behaglig resa norrut, och även denna gång var det i princip inga köer förbi Hamburg. Kom till slut fram till Camping und Ferienpark Wulfener Hals, som ligger på Fehmarn. Sa att vi ville ha en plats nära golfbanan och vi fick en bra plats precis intill servicehuset. Ställplatsen var dyr och kostade 46 euro, inklusive el, för den plats vi valde. (Fanns även platser som kostade 30 euro, dock ingen ledig, som passade oss, då vi var där.)

När vi kommit fram hade vi sett en hel del surfare, men nu var det nästan vindstilla och surfarna hade packat ihop.

Platsen vi fått var inte så stor, men räckte absolut till. Var oväntat få platser lediga.

Dagens resa var på knappt 39 mil.

Hade bokat golftid på Golf Club Fehmarn nästa förmiddag, och det var definitivt gångavstånd till golfbanan.

Var ganska blåsigt då vi började rundan. Einar står beredd på 1:a tee på bilden ovan. i bakgrunden, lite till höger om mitten, kan man se Fehmarnsundbrücke skymta.

Bettan, på 1:a tee, tyckte också att det var väldigt blåsigt och svalt.

Man skymtade delar av en vindkraftpark från golfbanan.

Efter några timmar hade det mojnat och man såg lite blå himmel skymta här och var. Funkade riktigt bra med kortärmat.

Vi fick spela större delen av rundan i kortärmat. Efter en trevlig runda gick vi tillbaka till ställplatsen.
Efter dusch och relax var det dags att fundera på mat. Blev grillat till middag.

Nästa dag var det dags att fortsätta resan, och vi hade tänkt åka i tre länder den här dagen (Tyskland, Danmark och Sverige).

Vi kom till Puttgardens färjeterminal ungefär 10:30 och hamnade först i husbilskön. Som man ser på displayen var det 15 grader varmt ute.

När det var dags att köra ombord pekade man att vi skulle köra upp bland personbilarna. Einar sa att det inte skulle funka för att vår bil är för hög. Hamnpersonalen sa att man hade höjdavläsning av alla fordon och att vår husbil är lägre än 3,15m. Syns inte på bilden, men det var nog inte så många cm mellan TV-antennen och taket.

Gick ut på däck och kollade läget. Var soligt, men blåsigt så vi gick in ganska snabbt.

Då vi närmade oss kajen i Rødby hade vi en helt annan vy än vad vi var vana vid från tidigare färjeturer. Kom av färjan och körde mot Helsingør.
Tankade innan vi körde ombord på nästa färja.

Hamnade långt fram på färjan mot Helsingborg, och såg att man lyfte alla visir på färjan i god tid. Kanske andra rutiner vid hårt väder.

Framåt kvällen var vi framme vid ställplatsen hos Bengt i Örkeljunga. Var en handfull platser lediga då vi kom.

Dagens resa var på drygt 30 mil.

Efter frukost dan efter åkte vi bort till gasolesset och fyllde våra gasolflaskor. Under sensommarresan hade vi gjort helt slut på en pa11 och det gick i 4,6kg i den andra flaskan.

Hade bestämt att vi skulle ta vägen förbi Kalmar och hälsa på Einar´s syster med familj. Tog vägen över Karlskrona och efter några timmar var vi framme vid ställplatsen i Svinö vid Ölandsbron.

Gick ner till den lilla stranden, men det blev inget bad.

Efter några timmar tog vi fram cyklarna och åkte iväg mot stadsdelen Berga. Blev bjudna på en riktigt god middag och hade en mycket trevlig kväll.
Då det var dags att cykla tillbaka var det mörkt ute. Då vi kom in i skogen där det inte fanns några gatlyktor såg vi att helljuset på Einar´s cykel räckte riktigt långt.

Dagens resa var på drygt 26 mil.

Nästa morgon var det onödigt svalt i husbilen, och vi såg att bodelsbatterierna stod på drygt 11V. Vi hade ju haft värmaren igång, på gasol, och ingen 230V inkopplad.

Såg att det hade kommit lite fler husbilar till ställplatsen för att övernatta. Tömde gråvatten innan vi åkte vidare.

Stannade och tog ett kort på den långa cykelbron som vi cyklade på dan innan.

Åkte bort till batterilagret för att prata batterier. Vi konstaterade att det var dags att skrota våra 2 Banner AGM batterier på 95Ah styck. Vi hade pratat om att byta till Lithiumbatterier vid nästa batteribyte. Köpte ett 100Ah SBL Lithium Pro Heat, till att börja med. Kändes ok att byta 2×28=56kg batterier mot ett batteri på 12,5kg. Visserligen var det 90Ah mindre, men ett Lithium batteri ska man kunna ta ut betydligt mer effekt. Lithium-batterier kan man dra ur till 10% återstår utan att batteriet tar skada. Motsvarande för bly-batterier är 50%.

Stannade vid Tindereds rastplats, för att fika och sträcka lite på. benen. Gick runt lite och såg att man hade en jättesoffa (vid gröna pilen), med utsikt över sjön Ommen. Tror att 6 personer skulle sitta väldigt bekvämt i soffan.

Man har försett rastplatsen med massor av Tessla laddstationer och en laddstation från Mer för andra elbilar. Dessutom finns det en Qstar mack, med fossila drivmedel.

Ursprungligen hade vi tänkt åka till glassrestaurangen Smultronstället i Söderköping, men de har bara öppet från maj till augusti. Eftersom det skulle vara fint väder även följande dag åkte vi till Bråvikens GK, för att spela lite golf. Var inga problem att få plats för husbilen.

Var lite besvikna över att glassrestaurangen i Söderköping var stängd, så vi gjorde i ordning varsin Aperol Spritz för att ändå få lite sommarkänsla.

Gick runt och tittade lite på banan. På bilden ser man avslutningshålet för vit slinga. Hoppades att vi skulle få spela den följande dag. Hade spelat röd-gul slinga sist vi var på klubben.

Dagens resa var på knappt 26 mil.

Var minst lika fint väder morgonen efter, och vi hoppades på att det skulle hålla i sig.

Utanför receptionen var det massor av damer. Vi fick höra att det skulle vara damavslutning, och tyvärr skulle de spela 9 hål på vit slinga. Betydde förstås att vi inte skulle få spela vit slinga den här gången heller.

Vi fick sällskap med två hemmaspelare, Marianne och Lennart, som båda var över 80 år. På bilden ovan kan man se att det fortfarande var lite kyligt i luften.

Einar väntar på att få gå upp på green och putta. Han lyckades hamna på green med 2 slag, och gjorde par på 1:a hålet.

Som man ser på bilden spelade Einar inte bara bra golf, utan blandade precis som vanligt usla och jättebra slag.

Som man ser på bilden ovan hade vi definitivt tur med vädret. Kortet taget från ”gul” tee på hål 7, som är ett korthål.

Hål 9 på röd slinga slutar också vid det vackra klubbhuset. Marianne och Lennart imponerade stort med sitt golfspel fast de båda passerat 80 år. Märktes, framförallt på närspelet, att de spelat golf större delen av sina vuxna liv.

Vi fick fortsätta utan sällskap på gul slingas 1:a hål, fast först fikade vi.

Efter ett tag blev det så varmt att vi spelade i kortärmat.
Vi hade inte vår bästa golfrunda, men Bettan var den som spelade bäst och fick flest poäng.

Efter en runda i kortärmat passade det med varsin Aperol Spritz och lite pistagenötter som tilltugg.

Efter relax och dusch plockades grillen fram och sen tittade vi lite på TV (var länge sedan vi tittat på svensk TV i direktsändning).