Porec

2006-08-03

Det var fint väder så vi åt frukost utomhus.

Cyklade in till Porec, ca. 5km från campingen. Vi var glassugna, så vi slog oss ner på en servering vid torget och åt glass.

Strosade sen runt i ”gamla staden”. Besökte bl.a. en gammal Fransiskaner kyrka.

Från kyrkotornet kunde man se ut över ”gamla staden” och småbåtshamnen.

Gränderna var ganska smala, och lite dystra. Efter flera timmars promenerande var vi ganska trötta i benen, så vi gick in på en restaurang och åt lite mat. Precis när vi funderade på att gå kom det en riktig störtskur. Så vi satte oss ner igen och beställde in en typisk Kroatisk desert. Pankaka med fyllning. Det fanns massor av olika fyllningar, så vi beställde in olika sorter. Det blev pannkaksbuffé. Det var gott och mycket mättande. Sen cyklade vi tillbaka till campingen. Tyvärr kom det en ny störtskur innan vi kom fram, så pass kraftig att det gick vrida ur kläderna då vi kom fram till husbilen. Men eftersom det var så varmt, var det egentligen ganska skönt. Kläderna torkade, som tur var, ganska fort på klädstrecket i värmen. Vi var rätt sega efter allt promenerande, så vi slappade hela kvällen.