Tandådalen november 2021

Åkte upp i början av november för att se till att allt såg bra ut. Regnade hela vägen upp och fortsatte även att regna hela natten.

Dan efter regnade det inte, men det var rejält dimmigt. På skuggsidan av fjället låg det lite snö kvar.

Gav oss ut i dimman och gick bort till Hemköp för att handla lite. Tog ett kort mot Tandådalsbackarna med campingen i förgrunden.

På vägen tillbaka såg vi att det stod några husvagnar inne i skogen intill stugorna som hör till SIF (Sälens IF?). Vi var osäkra på om minicampingen funnits föregående år.

Åt lunch efter promenaden och sen la vi pussel en stund.

Sen gick vi bort till Anna och Togges bar för att bjuda dem på lite Jägermeister ur den stora flaskan med tillhörande pump, som vi köpte på Calles i Rostock.

Efter lite barhäng blev det middag och slöande framför TV´n.

Nästa dag sken solen från en blå himmel.

Vi tog bilen upp till Högfjället för att gå en bit på södra Kungsleden, som går mellan Högfjället och Storlien. En sträcka på cirka 350 km. Vi tänkte dock nöja oss med att gå till Östfjällstugan, dit är det drygt 4 km. (Den ursprungliga Kungsleden, som är cirka 450 km, går i svenska fjällen mellan Abisko och Hemavan.)

Då man passerar trädgränsen på Östfjället är det ganska kargt. Det är en konstant stigning, men det är en bred gångväg som till och med är asfalterad de första 2 kilometrarna.

Lite längre upp var det ett tunt snötäcke. Man ser att det var dimmigt/molnigt i dalen bortom Flatfjället.

Fast det bara var ett tunt snötäcke uppe på Östfjället hade någon lyckats bygga en snögubbe. Efter att ha gått uppför i cirka 3 km började vägen gå nerför.

Efter ett tag skymtade vi Östfjällstugan, som ligger bredvid en liten sjö.

Var ganska mycket folk, men vi hittade en solig fikaplats på trappan till stugan.

Efter att ha suttit i solen och fikat gick vi tillbaka mot Högfjället. Som man ser var gångvägen ganska bred. Är lite brantare den första kilometern då man går från Östfjällstugan.

Knäppte kort på en avståndstavla, som står vid starten, innan vi gick till bilen. Vi hade ställt bilen en bit ifrån starten av leden, så totalt blev det cirka 10 km promenad.
På kvällen gick vi till campingens pub och åt middag.

Nästa dag var det också skapligt väder, så vi tog en promenad uppe vid Myrflodammen.

Efter cirka 5 km promenad var vi tillbaka vid campingen. Där gjorde vi en sen lunch som åts upp ute i solen.

Nästa morgon såg vi att den första novembersnön hade kommit.

Tog en promenad till spårcentralen och tänkte sen fortsätta Kalven runt, men det var fortfarande alldeles för blött. Fortsatte på elljusspåret istället, men det var inte så mycket bättre. Bitvis såg det dock ut som på bilden ovan. Blev i alla fall en promenad på drygt 4,5 km.

Efter promenaden tog vi fram pusselmattan och fortsatte med pusslet i några timmar. Sen blev det Netflix och SVT Play resten av dagen.

Nästa dag åkte vi ner till ICA Kvantum i Lindvallen för att handla lite.

Det var fint väder så vi promenerade runt lite på och utanför campingen. Allting var lika öde som den snötäckta parkeringen för hotellgäster. I backarna gick snökanonerna för fullt.

Nere vid sittliften (MIO express) var det också snötillverkning på gång. Gick tillbaka till husbilen och kollade lite på Netflix, efter promenaden.

Precis som man lovat blåste det upp på kvällen och det började även snöa.

Nästa morgon fick vi skotta en gång bort till servicehuset.

Fick skotta rent runt bilen också.

Åkte iväg och hämtade skotern från sommarförvaringen. Det var bara att ställa upp den tills vidare, och vänta på att skoterlederna skulle vara preparerade.
Efter ett tag mojnade vinden och snöfallet upphörde, tror det kom cirka 10cm snö. Tyvärr steg temperaturen och det kom små skurar med duggregn.

Då det var dags att åka hem hade det töat rejält och det var plusgrader ute. Fast man säger ju att snön ska lägga sig 3 gånger innan det blir vinter på riktigt, så det var väl lite som förväntat…

Stannade som vanligt vid Fänforsen för att fika. Såg strömt och kallt ut. Bortsett från att väg 70 var avstängd en kort sträcka, p.g.a. lastbil som kört i diket och läkt ut diesel, gick hemresan utan missöden.
Blev 7 övernattningar i husbilen under november månad.