Kapstaden

2016-11-26

Mycket att välja på vid frukostbordet, men inte så mycket folk vilket kändes bra. Roger hämtade oss 08:30 för etapp 2 av den guidade turen.

Åkte en stund på samma vägar som igår, men fortsatte sen till Camps Bay beach. Ingen av oss var sugen på att bada just då, men vi stannade ändå för att knäppa lite kort.

Man kunde även bada i en ”havspool”, som ursprungligen använts för att fånga fisk. Den bestod då av stolpar med små mellanrum, så att vattnet kunde sippra ut då det blev ebb. Kvar blev då en hel del fisk som simmat in vid högvatten. Numera är poolerna solida betongkonstruktioner.

Vi ville också vara med på ett kort.

Då vi fortsatte söderut stannade bilen framför oss helt plötsligt.
Berodde på att en ”Cape Kobra” slingrade sig över vägen.

Fortsatte sen till hamnen i Hout Bay. Där kunde man köpa en hel del souvenirer.

Fast vi var ute efter att ta en båttur med ”Calypso” till ”Duiker Island”.

Det var verkligen packat med sälar där, man uppskattade det till flera tusen. Beroende på årstid kan det vara mellan 600 och 5000 Kap pälssälar på den lilla ön. Sälarna trivs där för att det är lugnt, klart vatten vilket gör att vithajarna har svårt att jaga där.

Var sälar i alla åldrar på ön.

Sälungen i mitten av bilden är inte mer än några timmar gammal trodde vår guide.

En jättestor hanne kom fram och nosade på ungen och mamman (kanske var det pappan till ungen). (Hanarna brukar ha ett ”harem” med upp till 40 honor.)

En nöjd turist på väg tillbaka till hamnen.

Fortsatte sen söderut på Chapmans Peak drive, med ett kort stopp för att ta några kort. (Chapmans Peak drive invigdes 6 maj 1922. Vägen byggdes av frivilliga straffångar och tog 7 år att bygga.)
Duiker Island (säl-ön) ligger där man ser lite vitt skum, till vänster om fastlandet. Vägen vi fortsatte på hade många otroligt vackra vyer.

Åkte även igenom en ”tunnel” som egentligen bara var en urgröpning i berget. Var nästan så att man höll andan då vi passerade sträckan helt utan stöttor.

Stannade alldeles ovanför Nordhoeak beach, som är en del av det som kallas för ”Long Beach”, och tog kort.

Åkte sen ner till ett mysigt litet fik, där vi drack kaffe och tittade ner mot stranden.

Såg några kitesurfare som gjorde sig klara för att surfa lite.

När vi fortsatte ner mot Cape Point passerade vi en strutsfarm.
Såg också vad vi tror var en bläsbock, på avstånd (bilden tagen med maximal zoom).

Då vi var framme vid Cape Point gick vi till restaurangen för att äta lunch. Fick ett fint bord utomhus, med bra utsikt.

Efter lunchen tog vi bergbanan upp.

Fyren på bilden ovan är sedan länge nerlagd, eftersom den faktiskt är byggd på fel plats. (Den är ändå ett viktigt kännetecken för Cape Point.)

Om man går upp till fyren ser man Godahoppsudden till vänster (och restaurangen till höger)

Fortsatte sen till Godahoppsudden för att få en turistbild.

Åkte sen norrut, men stannade i Boulder.

På väg ner mot stranden såg vi flera dadelpalmer, en av dem på bilden ovan.

Nere på stranden var det massor av pingviner. På bilden ser man att en del av dem byggt bo i sanden. Problemet med den byggtekniken är att om det är högvatten och hård pålandsvind blir bona vattenfyllda och förstörda.

På bilden ovan ser man tydligt de svarta fläckarna som är typiska för den afrikanska pingvinen.

Åkte sen tillbaka mot Kapstaden. Som man ser på bilden hade vi fortfarande ett fantastiskt väder.

Inne i Kapstaden tittade vi på lite historiska byggnader. Bland annat åkte vi till Bo-Kaap för att se de berömda färgade husen. Ursprungligen var alla husen vita, men då muslimer flyttade in i en del av dem uppkom traditionen att måla dem då Ramadan var slut.

Då vi kom tillbaka till hotellet tackade vi Roger för en helt fantastisk guidning.

Bytte om och gick sen ner till V&A Waterfront, en promenad på 5 minuter. Därifrån ser man tydligt Taffelbergets karakteristiska form.

Vi strosade runt ibland butikerna, men handlade faktiskt ingenting alls. Satte oss vid en av alla restauranger och tittade ut över hamnen då vi åt middag.

Efter middan gick vi tillbaka till hotellet. Blev ett kort på en del av julskyltningen som kommit upp.

Ovan ser man ungefär vart guiden (Roger) skjutsade oss idag.