Stellenbosch

2016-11-27

Frukost lite senare idag och sen upp på rummet för att packa. Vi skulle byta hotell och bo i Stellenbosch några dagar.

Då vi skulle checka ut hittade man inte vår bilnyckel. Einar hann bli ganska irriterad på personalen innan nyckeln till slut kom fram.

Var inte så många mil till Stellenbosch så vi kom ganska tidigt till Protea Hotel Dorpshuis & Spa. Eftersom vårt rum inte var färdigt åkte vi iväg på en liten utflykt.

Åkte mot Franschhoek, som också har många vingårdar. Tog ett kort då vi började närma oss.

Fortsatte genom staden upp mot Villiersdorp. Stannade en bit upp och tog kort ner mot Franschhoek.

Då vi passerat Franschhoek pass blev det mer stopp för fotografering. Kortet är taget med Franschhoek bakom oss.

Åkte vidare tills det blev lite platt och tråkigt. Såg nånting som vi inte riktigt förstod vad det var. I bortre änden av en sjö var det något som såg ut som moln av något slag. Har ingen aning om det var sand som blåste omkring eller om det var något som dunstade bort.

Vände bilen och åkte tillbaka, med ett stopp för mer fotografering av Franschhoek.

Vi ville förstås också vara med på en bild.

Då vi kom in i stan stannade vi vid The Franschhoek Cellar för lite vinprovning. (De blev lite överraskade då Einar förklarade att han ville ha en ”spottkopp” eftersom han körde bil.)

Efter vinprovningen åt vi lunch i restaurangen som ligger precis intill. Einar valde ”matured beef” och fick en otroligt mör köttbit.
Utsikt från restaurangen på bilden ovan.

Om man ville gick det att lösa biljett för att besöka 5 vingårdar och prova viner. De 3 första gårdarna åkte man till med järnvägsvagnen på bilden ovan. Sen fick man åka en likadant målad buss för att besöka de 2 sista.

Vi åkte istället tillbaka till Stellenbosch och checkade in på hotellet.

Ovan ser man ungefär vart vi åkte den här dagen.