Ko Talu och sen tillbaka till Huay Yang

2010-03-21

Vi hade sovit lite oroligt eftersom madrassen i sängen var stenhård. Lena hade berättat att thailändska hotellsängar kan vara rätt hårda (hon hade rätt). Gick ner till frukostbuffén, där stötte vi på Bank som frågade om vi ville gå till en utsiktspunkt efter frukost.

Vi tackade ja, och passade på att ta ett kort på honom.

Vi gick upp till rummet där Einar tog kål på några flugor (finns en hel del såna här på ön) med en racket som man laddar i väggutaget. Tror inte att man vill testa på sig själv, det kommer en ljusblixt och smäller rejält då man träffar. Gick ner och träffade en thailändare som skulle gå med oss, han pratade inte någon engelska alls och det var bara vi som skulle gå.

Travade iväg utefter en stig. Tvärsöver stigen gick det en myrstig.

Vår vägvisare pekade ut stora färggranna spindlar som spänt nät utefter vägen.

Första biten var det ”eljusspår” eftersom vi passerade en resort till på vägen (lite annorlunda lampskärmar).

Det var rejält uppförslut ibland och vi var rätt svettiga när vi kom fram. Det var riktigt fin utsikt, man såg andra sidan av ”hålet” i ön. Gick tillbaka samma väg, promenaden tog totalt 1 timme och vi var rejält svettiga. Bestämde oss för att snorkla lite.

Såg lite fiskar idag också.

En hade lite leopardmönster.

Efter snorklingen var det dags för lunchbuffé, som smakade bra den också. När vi ätit färdigt tog vi en promenad bort till ett ”Coral museum”, men det var inte så roligt (bara varmt).

Tydligen hade det drivit upp en massa korallbitar under en stor storm. Man hade knutit fast dem i snören i träden.

Knäppte kort på vägen tillbaka. Båten som tar en till/från ön skymtar bakom en palm. Fick ha kvar rummet till klockan 2 (båten skulle gå 14:30). Men inte helt oväntat blev det 15:00 istället, man är inte så noga med tider här i Thailand.

På väg till båten tog vi kort på ett träd med underliga ”frukter”. Såg ut ungefär som bananer fyllda med bomull.

När vi lämnade bryggan var det ett jättestort stim med småfisk under båten (röken är dieselavgaser från båten). Båtresan gick bra, gungade ingenting. Då man skulle lägga till vid bryggan strulade det en hel del innan båten var på plats. (Märkligt nog fick man känslan att det var första gången man la till i hamnen.) Minibussen stod och väntade på oss så det var bara att hoppa in och blunda (var lite småtrötta). När vi kom hem tömde vi ryggsäckarna och sen tog vi en dusch (skönt att inte duscha i saltvatten). På kvällen var det samling med en drink hos Britt-Marie och Göran. Sen bar det av till restaurang Kaew, där många beställde schnitzel.

Efter maten åkte vi moppe hem till Lena och Roffe för att titta på bandyfinalen. Innan bandyn var det skidtävling i Falun. Vi blev överaskade av att det var så mycket snö kvar utefter banan. När bandyfinalen kom igång var det lite deppigt att se att det snöade så mycket i Uppsala.

Damerna tyckte det var trevligare på verandan än framför TV’n.