Tandådalen april 2023

Det fantastiska vädret fortsatte, så vi hade riktigt härliga dagar i Tandådalen. Stefans föräldrar kom upp i sin husbil och stod på en gästplats ganska nära oss. I början av påskveckan kom Sandra, Stefan och Wilma upp. De hade hyrt lägenhet uppe i ”Grå byn”, så de hade nära till backar och längdspår.

Wilma hade fått längdskidor i födelsedagspresent och ville förstås prova dem. Med tanke på att hon aldrig stått på såna skidor tyckte vi att det gick överraskande bra att ta sig fram i spåren.

På kvällen samlades vi hos Sandra och Stefan i lägenheten. Efter en trevlig kväll gick vi tillbaka till campingen.

Einar passade på att åka i backarna på förmiddan dan efter. Var inte så mycket folk, soligt och dessutom bra underlag.

Såg Sandra, Stefan och Wilma åka på utflykt upp mot Pulsen.

På kvällen var puben på campingen öppen. Vi gick dit tillsammans med Anette och Hasse.

Efter en trevlig kväll gick vi tillbaka mot husbilen. Råkade titta upp och såg att det var en tydlig halo runt månen.

Dan efter blev det lite utförsåkning i östra Tandådalen. Wilma klarade sig riktigt bra i backarna.

Hade många soliga dagar med både längd- och utförs-åkning.

En dag då det som omväxling inte var sol och blå himmel blev det lite utförsåkning i Hundfjället.

Passade bra att ta varsin varm choklad med vispgrädde i Valles fäbod.

Sen blev det åkning i Trollskogen.

Blev det några åk i Långbackarna för Einar innan det var dags att ta sig till husbilen och äta lunch. På kvällen blev vi bjudna på middag hos Sandra och Stefan, i grå byn.

Nästa dag var det fina vädret tillbaka med sol och blå himmel. Då det var dags för lunch gick vi bort till Kabe-utställningen där det bjöds på varmkorv med bröd och festis.

Sen fick Sandra och Wilma åka med på en kort skotertur till östra Tandådalen. Efter skoterturen bjöd vi på våfflor utanför vår husbil.

Framåt eftermiddan gick vi bort till backarna där det var rejäl fart på afterski. Pandemin hade ju gjort så att det blivit ganska bleka afterski tidigare år.

Vi tog lite att dricka och gick runt ett tag, tyckte att det var bättre fart på de afterski som var före pandemin. (Kanske det lite tuffare ekonomiska läget också spelade roll.)

Vi gick istället bort till Harrys där vi satte oss i solen med varsin Aperol Spritz.

På påskafton åkte Wilma Caravanloppet. Det var en slinga på cirka 800 meter som åktes 1 eller flera varv, beroende på hur gammal man var.

Några timmar senare blev det påsklunch utanför vår husbil. På eftermiddan var det många som skrapade och hackade för att få bort snö och is runt sina ekipage. Några plockade också ner sina förtält.

Påskdagen var det också ett fantastiskt väder. Einar var på plats då liftarna öppnade och fick njuta av nästan folktomma backar med åkning på ”manchester”.
Efter några timmar var det betydligt mer folk och också rejäla köer till en del liftar.

Efter lunch bestämde vi oss för att ta ner förtältet, eftersom meteorologerna lovade snöyra och temperatur runt 0 grader annandag påsk. Passade också på att ta bort alla snöpinnarna och vintertäcket för framrutan.

Precis som det lovats hade det kommit nån centimeter blötsnö under natten. Syns inte på bilden, men det kom blötsnö ”på tvären” då vi gick ut efter avslutad frukost.

Väderprognoserna sa att det skulle regna kommande eftermiddag så vi bestämde att skotern skulle ner till sommarförvaringen. Einar är beredd att starta sista skoterturen för den här säsongen. Skoterlederna var lite mjuka och bitvis enormt guppiga, men ändå fullt körbara. Efter 14 km körning i blötsnöyra var det skönt att vara framme.

Klarnade upp på eftermiddan så vi bestämde oss för att montera ner all trall utanför husbilen. Det var fortfarande en del som var fastfruset, men vi lyckades lirka loss alltihop.
Vi väntade med stöttorna under bilen och pallningen under hjulen.

Dan efter var det mulet och lite blåsigt, men Einar gav sig ändå ut i backarna. Var riktigt fint underlag i backarna, tills det började regna och blåsa. Så utförsåkningssäsongen avslutades efter 10 åk. Blev ändå drygt 200 åk totalt sen mitten av januari.
På eftermiddan blev det säsongens sista Kalven runt i spår som började bli lite mosiga, men ändå fullt åkbara.

Vädret blev gradvis sämre för varje dag, med plusgrader och regn, så vi fortsatte plocka ihop. (Vi tyckte lite synd om alla som kommit upp samtidigt som vädret slog om.)

Som man ser på bilden ovan är det lite tomma platser efter ekipage som avslutat säsongen.

Man ser att de flesta ekipagen ändå var kvar. Zooma i bilden genom att flytta runt markören.

Efter att ha övernattat 12 dagar i husbilen under april månad var det dags att avsluta säsongen. Säsongens sista kort på vår plats taget precis innan vi åkte.
Då vi åkte var det 0-gradigt och duggregn. När vi kom upp vid Högfjället vräkte det ner blötsnö, som övergick i regn då vi kom ner mot Sälenbyn. Var väldigt omväxlande väder, för ibland tittade solen fram.

Som vanligt stannade vi till vid Fänforsen och åt lite.

Gick bort och tittade på forsen och konstaterade att det var rejält strömt. När vi gick tillbaka till bilarna började det ösregna.
Då vi kom till Mockfjärd började det åska och blixtra och efter några kilometer kom vi in i ett enormt skyfall som var blandat med hagel.

Hade bestämt att det var dags att köpa nya stolar, att ha i husbilen. Vi åkte till campingvaruhuset, strax utanför Enköping där vi övernattade.

Efter att ha handlat stolar fortsatte vi till Uppsala där vi bytte till sommardäck på husbilen.

Vår vintercampingsäsong 2022-2023 varade från 11 november – 12 april. Om man ska sammanfatta säsongen kan den absolut beskrivas som mycket bra. Vi har övernattat 65 nätter i husbilen, de flesta från mitten av januari och fram till säsongsavslutet. Har haft tur och sett olika himlafenomen med norrsken som höjdpunkt.

Ett litet smolk i bägaren var de orimligt höga elpriserna som man tog ut på campingen. Från perioden 1 januari – 31 mars fick vi betala 4,20 kr/kWh. Därefter var kostnaden 2,20 kr/kWh. Precis som vanligt har vi använt el, inte bara till bodelsvärme utan även till uppvärmning av mat i airfryer samt kaffebryggning. Fast vi har använt betydligt mer gasol till uppvärmning och matlagning jämfört med tidigare säsonger. Snittkostnaden för elförbrukningen blev ändå rekordhöga 192,43 kr/dygn.

Vi var ändå tacksamma för att vi haft möjligheten att njuta av riktig vinter istället för en väldigt lång höst, som det oftast är då vi är hemma.

I slutet av april kom det massor av snö i Dalafjällen, så vi var jätteglada över att vi passat på att ta hem husbilen innan dess. Man ser på bilden ovan att många ekipage fortfarande stod kvar då det bara var några få dagar kvar till stängning av campingen (1:a maj). Bilden är från en av campingens väderkameror. Det var barmark på vägarna som finns på kameravyn då vi lämnade campingen drygt 14 dagar tidigare.