Bangkok

2010-03-26

Vi sov riktigt bra inatt, fast luftkonditioneringen bullrade en del. Träffade de andra nere vid frukosten och bestämde att vi skulle ta Sky Train till varuhuset MBK (Mah Boon Krong).

Innan vi gav oss iväg tog vi ett gruppfoto, eftersom Lena och Roffe skulle åka tillbaka till Huay Yang.

Vi var inte ensamma på tåget, tur att det har luftkonditionering (och TV för den som har tråkigt). Vi tog oss till hållplatsen National Stadium. Gick smidigt att komma dit, fick byta vid stationen Siam. För att komma till MBK fick vi gå igenom varuhuset Tokyu. MBK består av enorma mängder med småbutiker som har det mesta. Bestämde att vi skulle träffas igen om 2 timmar och äta lunch. Vi slog följe med Yvonne och Lorentz. Skulle bara köpa ”soft shell” jackor så vi hade gott om tid på oss.

På plan 6 hittade vi en butik som sålde plastkuber med ett 3 dimensionellt foto i. Efter en del prutande slog vi till.

Det var en liten trevlig dam som hade butiken. Tror att hon inte gick back på oss eftersom hon var så glad hela tiden. De tog 6 kort per par. Sen fick vi välja kort och text till kuberna. Vi fick ge 1500 THB (362 SEK) för 2 kuber, en per par, inklusive transport av dem till hotellet (så vi slapp vänta). Betalningen skulle ske till budet som levererade varorna till hotellet. Butiken hade ingen hemsida utan bara en e-post adress: 3dfoto@truemail.co.th. (Misstänker att de måste ta kortet för att det ska gå att göra en kub.) Gick ner till våning G (ground) där vi hittade en butik (F-House) som sålde SoftShell jackor, dunjackor m.m. Efter lite prutande köpte vi varsin SoftShell jacka av en jättetrevlig och skojfrisk expedit. Bettan tog en North Face och Einar en Peak Performance. Fick betala 3800 THB (917 SEK). Sen gick vi till träffpunkten och därefter upp till ”International Food Court” som ligger på våning 5.

Trevligt att bara gå runt och titta på allt som fanns att välja på. Utanför varje mathörna låg exempelrätter upplagda. Det fanns mathörnor för mat från Grekland, Indien, Italien, Kina, Thailand m.m. Finns liknande upplägg i Kista gallerian och Kungshörnet bredvid hötorget i Stockholm. (Men de är bara bleka kopior av den här.)

När alla fått sin maträtt satt vi och åt gemensamt. Maten var mycket bra.

Efter maten gick vi ner och tittade på våningsplan 4 som hade massor av elektronik (mest mobiltelefoner). Mycket folk där. Sen åkte vi Sky Train och tog oss till varuhuset Pantip som har enbart elektronik i flera våningsplan.

På vägen dit tog vi kort på en av elinstallationerna som finns överallt (det såg oftast lite rörigt ut).

Gick förbi ett stånd på trottoaren där man sålde färska ”snacks”, smakfullt upplagda. Kvinnan som sålde varorna gick hela tiden runt och rättade till sortimentet, så att det såg aptitligt ut. Inne i varuhuset Pantip fanns det oerhörda mängder med elektronik (och människor). Offrade 1 timme i varuhuset, mycket att se och köpa för en tekniknörd. (Har man begränsat med plats i resväskan handlar det mest om att se.)

På väg därifrån såg vi en man som sålde guldfiskar.

Stannade till och tog ett kort på Bettan framför ett figurklippt träd (Baiyoke Tower syns i bakgrunden). Tog oss tillbaka till hotellet. När vi kom dit kom budet från MBK med våra 3D-fotokuber precis till hotellet.

Tittade först på resultaten och betalade sen. Svårt att ta kort på, men vi var jättenöjda med kuberna. Vi hade bokat ett dam- och ett herr-rum 1/2 dag till för att kunna duscha efter shoppingen.

Damerna tog ett gruppfoto innan de lämnade rummet. Gick till en annan restaurang (också italiensk) och åt sista middagen i Bangkok (för den här gången).

En glad och skojfrisk servitris tog ett gruppfoto på oss innan middagen.

Fast det var sista kvällen i Thailand var det bara glada miner vid matbordet. Minibussarna stod och väntade på oss när vi kom tillbaka till hotellet. Stuvade in alla grejor och åkte mot flygplatsen.

När vi närmade oss flygplatsen blev vi lite oroliga. Det var massor av militärer utefter vägen. De hade till och med satt upp tält/solskydd. Vi hade ju hört om demonstrationer och oroligheter i Bangkok, men det här var första gången vi sett något som indikerade att det var oroligt i staden.

Gick i alla fall bra att ta sig till incheckningen. Däremot gick det inget vidare för oss att checka i baggaget. Vi hade 76 kg totalt och enligt personalen fick man ha max 70 kg på 2 personer, om man har golfbagar med sig. Stod och tjafsade ett tag, men det slutade med att vi skulle betala nästan 10.000 THB (ca. 2400 SEK). Bettan gick iväg för att betala. Damen som hanterade betalningen var lite smidigare att prata med. Det slutade med att vi fick betala 4500 THB (ca. 1000 SEK) för golfbagar istället. Lite surt, men ibland får man lära sig den hårda vägen vad som är bäst. Förmodligen har vi i alla fall sparat mer pengar på våra inköp än vad övervikten kostade.

När vi checkat in ställde vi oss i kö för passkontroll. Såg lite lustigt ut när man tittade upp i terminaltaket och såg allt folk reflekterat, så det blev ett kort. Fotografen syns högst upp i mitten av bilden, vid den gröna pilen. Vandrade runt i terminalen och försökte göra av med våra sista baht innan vi gick på planet.