Christchurch

2009-12-10

Det regnade otroligt mycket på natten och på morgonen var det var grått och fuktigt ute. Vi bestämde oss för att vi lika gärna kunde stanna på den här campingen en natt till. Det fanns visserligen en camping närmare flygplatsen men det var inte så stor skillnad. Så det blev en sen frukost och lite halvsegt tempo på förmiddagen. Vi hade pratat om att åka på ”valsafari” om vädret var fint. Men eftersom vädret var halvdant och vi gjort detta på Lofoten för några år sedan så avstod vi. Temperaturen steg till 18 grader innan vi kom iväg nånstans. Åkte iväg till en stor galleria med 100-tals affärer.

Tog kort på Frälsningsarmen som stod och spelade utanför en av affärerna. Märkte att vi absolut inte är några stadsmänniskor, det var bara jobbigt med allt folk som jagade runt. Eftersom resväskorna var ganska fulla när vi åkte från Sverige hade vi inte plats för en massa saker. Vi hittade ingenting som vi kände att vi ville köpa med oss, utan åkte därifrån tomhänta. På vägen tillbaka till campingen stannade vi för att fylla på diesel i tanken och gasol i gasoltuben.
Enda gasolen vi använt var till gasolvärmaren några morgnar när det var lite svalt. Det hade gått åt så lite så att det inte gick att fylla på något. Åt lunch i husbilen, vi hade ju en hel del mat kvar. Tog bussen in till centrum, busshållplatsen var precis utanför campingen.

Julskyltningen var igång här också. Tittade på Christchurch Cathedral, men den höll på att renoveras på utsidan så vi tog inga kort.

Einar framför Millenium monumentet på Cathedral Square. Passade på att åka ett varv med Christchurch Tram, en spårväg som trafikeras med restaurerade spårvagnar.

Spårvagnsföraren klev snällt ut och lät oss ta ett kort. Det var ingen lång åktur, en 3 km slinga, men man fick höra lite fakta om staden medan man sakta rullade fram.

Tog ett kort på interiören innan vi klev av.

Såg lite roligt ut när spårvagnen kom rullande på gågatan, väldigt nära butikerna.

Som man ser på skylten till vänster är det bara fotgängare och spårvagnar som skall kunna nyttja gågatan.

Att rugby är nationalsporten rådde det ingen tvekan om. På torget stod en släpkärra med en stor skylt som räknade ner till rugby-VM 2011 (alltså nästan 2 år bort).
Gick runt nån timme till och tittade på stan innan vi åkte tillbaka till campingen. Efter en väldigt seg dag var det dags för middag och sen började den tråkiga delen: packa väskor och städa husbilen.

Under de 12 dagarna vi reste runt på sydön blev det knappt 1850 km. På kartan ovan ser man den ungefärliga resvägen. Har inte tagit med flygturen till Milford Sound (vid den gröna pilen). Båtturen på fjorden är inte heller med.